W przypadku wyjazdów incentive za granicę, decyzje o wyborze kierunku wyjazdu podejmowane są na kilka miesięcy przed datą wyjazdu. Związane jest to z procesem wyboru dostawcy, z wyjazdem inspekcyjnym, zaproszeniem uczestników etc. Niepewność co do bezpieczeństwa i celowości wyjazdu będzie powodować wydłużenie procesu decyzyjnego po stronie klientów, zmiany, multiplikowanie konkursów dotyczących tego samego wyjazdu. Co za tym idzie organizatorzy będą mierzyć się z problemem podwójnej pracy, alokacji zasobów ludzkich, działaniami ad hoc, koniecznością reakcji na nagłe zmiany i ponoszeniem dodatkowych kosztów działalności. Może to też skutkować tym, że biznes ten stracimy w ogóle na rzecz wydarzeń krajowych.
Obecnie wydaje się, że największym zagrożeniem jest wielka niewiadoma w aspekcie rozprzestrzeniania się i monitorowania wirusa z Wuhan. Mówi się, że sytuacja zostanie opanowana w ciągu 2–3 miesięcy. Jednak jest to tylko supozycja, czyli znowu niepewność. Oznacza to, że wyjazdy, które były już zakontraktowane bądź ofertowane do Chin, i krajów azjatyckich są anulowane, zmieniane następuje moment wyczekiwania. Wirus przyćmił nieco niepewność co do sytuacji geopolitycznej w krajach Zatoki Perskiej. Z jednej strony wydarzenia w Iranie, katastrofa lotnicza, z drugiej pakiet pokojowy dla Bliskiego Wschodu, którego założeniem jest dwupaństwowość Izraela, i związane z nim potencjalne perturbacje.
Odnotowaliśmy już duży niepokój klientów o realizowane przeloty nad tymi krajami i korzystania z ulokowanych tam portów przesiadkowych. Czy pogoda nie spłata nam figla? Czy jest przewidywalna? Niestety nie, również tego nie możemy być pewni…
Należy mieć na uwadze zapisy Ustawy o Imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych z 2018 r, która chroni konsumenta w takich sytuacjach, również w obrocie B2B. Wysoka ochrona Konsumenta – to ogromne ryzyko finansowe dla Organizatora.
A jeśli już przytaczam słowa które nam będą towarzyszyć, to oprócz niepewności powinno się znaleźć słowo z ang. Agility – zwinność w biznesie, niezbędna aby przez ten trudny czas przejść.
Więcej czytaj w lutowym wydaniu MICE Poland