Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama
Najnowszy numer »

 
Aktualności

»


WARSZTAT
Catering w świecie online. Ekspert MICE Poland radzi, jak go zorganizować 

Firmy cateringowe, które były skoncentrowane na świadczeniu usług dla klienta korporacyjnego, muszą otworzyć się na klienta indywidualnego i do niego dostosować swoją ofertę. Jak zorganizować catering online doradza ekspert MICE Poland Ilona Kozłowska, Event&Catering Manager Centrum eventowego Barcinek oraz M i A Catering. 

Rok 2020 to ciężki czas dla gastronomii wszelkiego rodzaju. Mam tu na myśli zarówno restauracje jak i firmy cateringowe, które specjalizują się w organizowaniu cateringu podczas różnych eventów. O ile restauracje mogły funkcjonować w miarę normalnie, (choć już teraz ograniczeni są tylko do dowozów i odbiorów własnych), to firmy cateringowe, które organizowały catering na eventy praktycznie zamarły i to zamarły w zasadzie z początkiem roku, kiedy weszły w życie pierwsze ograniczenia związane z COVID-19. Catering eventowy i działalność restauracyjna, to nie to samo, inne modele prowadzenia działalności i przygotowywania potraw. Ze względu na wielką niewiadomą, nie wszyscy też chcą dokonywać zmian i inwestować w to dodatkowych pieniędzy.

 

Jedzenie online może być bardzo realne

Firmy w dużym stopniu zdecydowały się na pracę zdalną i większość pracowników pracuje z domu. Co jest dla cateringowców sporym utrudnieniem w działaniu, bo ciężko będzie zrealizować catering dla wszystkich pracowników. Agencje eventowe przeniosły swoje usługi w świat online i wyszły z propozycją organizacji różnych wydarzeń, czy to szkoleń, konferencji, koncertów czy gier zespołowych w Internecie. Czy firmy cateringowe mogą pójść w ślady agencji eventowych i zaistnieć w Internecie i tu świadczyć swoje usługi? Otóż mogą. Wymaga to wysiłku, ale jest to możliwe. Przenieśmy biznes delikatnie w świat online i wyjedźmy z nim do ludzi. Pokażmy, że nadal istniejemy i mimo trudności świadczymy swoje usługi, ale w zmienionej formie. Szykuje się kolejny sezon, sezon spotkań wigilijnych, które z racji pandemii nie odbędą się w takiej formie jak dotychczas. To jest ten moment, który pozwoli otworzyć się na nowe i kontynuować działania w najbliższej przyszłości. Zapewne większość menagerów firm cateringowych myśli lub szykuje świąteczne oferty, które roześle do swoich klientów. To najwyższy czas, by zacząć reklamować świąteczną ofertę i rozgościć się w świecie online. 

 

Nie tylko strona internetowa

Catering może istnieć w Internecie nie tylko, jako strona internetowa. Warto na przykład zorganizować kulinarne warsztaty dla firm. Jak i gdzie, pieniądze  A, gdy już zaczniemy je organizować, to warto pomyśleć nad cyklicznością. Warsztaty kulinarne możemy nagrać i dodawać w formie vloga lub prowadzić transmisję online i mieć kontakt z naszą publiką na bieżąco. Co nam daje transmisja? Możemy szybko reagować na pytania uczestników, możemy w jakimś stopniu kontrolować ich pracę nad tworzeniem pysznego dania. Uczymy naszych odbiorców nowych przepisów i pomysłów na rodzinne spotkania przy stole. Takie warsztaty mogą być wykorzystane, jako integracja zespołu pracowników. Jak się zabrać za organizację takiej kulinarnej transmisji? Potrzebujemy ekipy, która zajmuje się prowadzeniem transmisji online, oferty warsztatów kulinarnych, by móc ją wysłać do naszych klientów, reklamy w Internecie, by o warsztatach dowiedziało się jak najwięcej osób oraz listy rzeczy, których będą potrzebować nasi widzowie. Kluczowy jest wybór dobrej potrawy. Tu śmiało możecie zaproponować danie, które cieszy się popularnością lub zrobić tematyczne warsztaty - np. z kuchnią azjatycką, włoską czy polską. Pamiętajmy o tym, że te dania nie mogą być trudne i skomplikowane, ale też nie mogą być bardzo proste. To kulinarne doświadczenie ma być przyjemne, zabawne i pouczające. Warsztaty mogą posłużyć w przyszłości, jako reklama naszej firmy. Jeśli uczestnikom zasmakuje potrawa, której nauczyli się dzięki nam, z pewnością polecą innym nasze usługi. A jeśli nie warsztaty, to coś na wzór kursu. Przygotujmy kilka filmików o różnej tematyce, ale związanej z gastronomią. Mogą to być kursy o tym, jak nie marnować jedzenia, jak przygotować perfekcyjne święta lub inną uroczystość rodzinną. Mogą to być filmiki o zasadach nakrywania do stołu. Tematów jest mnóstwo, od nas zależy jak będzie to wyglądało i co chcemy przekazać swojemu odbiorcy i czego chcemy go nauczyć. Filmiki tworzone w ramach takiego kursu nie mogą być zbyt długie, by nie znudzić naszego odbiorcy. Znajdźmy ciekawy sposób na takie vlogi, które przyciągną klientów. Można też pomyśleć nad formą podcastów i zapraszać do dyskusji znane i mniej znane osobistości ze świata cateringu. Obecnie podcasty zdobywają coraz większą popularność i jeśli tylko trafimy z tematem, to słuchaczy będziemy mieć mnóstwo. Skoro firmy cateringowe mają mniej zleceń, to można wykorzystać ten czas na napisanie własnego ebooka i wprowadzenie go do sprzedaży. Mogą to być przepisy kulinarne naszych topowych dań, może to być tematyka jak w przypadku kursów, gdzie podzielimy się poradami odnośnie np. savoir-vivre. Ludzie chętnie sięgają po takie poradniki. Warto wykorzystać ten czas na edukowanie naszego odbiorcy, podsyłanie mu pomysłów na różne wydarzenia.


A jeśli nie warsztaty i edukacja...

Vlogi i transmisje online nie pozwolą zapomnieć o nas klientowi, po drugie przyniesie to efekty w postaci nowych zleceń w trakcie pandemii jak po jej zakończeniu, a po trzecie stanowią dla nas także formę reklamy. No właśnie, ale co jeśli działania online, czyli nagrywane vlogi, prowadzone warsztaty kulinarne dla firm lub osób indywidualnych nie są w zasięgu naszych możliwości? Wtedy trzeba zmodyfikować własną. To, że w naszych ofertach powinny znaleźć się propozycje dla klienta indywidualnego jest już rzeczą oczywistą. Dlaczego? Otóż, skoro od marca nie można organizować eventów, to wymusiło to na firmach cateringowych dostosowanie oferty dla osób indywidualnych, bo wszelkie imprezy rodzinne przeniosły się z lokali gastronomicznych i obiektów eventowych do własnych domów. To rozwiązanie powinno już na stałe pozostać w usługach firm cateringowych, moim zdaniem nie powinno być to tylko alternatywą na czas pandemii.

 

Dostosuj ofertę do potrzeb nowych klientów

Zdecydowanie potrzebna jest tu kreatywność, ale też dobre przemyślenie nowo powstałej oferty. Musimy znać swoje możliwości logistyczne, a także przewidzieć kumulacje zamówień. Ludzie wiedząc, że zamówiony catering będzie do nich dostarczony, nie biorą pod uwagę tego, że firma cateringowa będzie miała kilka kolejnych zamówień na dany dzień. Jeśli nasze możliwości logistyczne nie są na to przygotowane, trzeba sięgnąć po pomoc i zatrudnić nowe osoby, by móc sprawnie dostarczać zamówione potrawy. Kolejna rzecz, którą warto wziąć pod uwagę, to sposób pakowania jedzenia. Czy chcemy pakować jedzenie w styropianowe opakowania? Nie! To rozwiązanie powinno zostać zapomniane. Nie jest sterylne, nie trzyma ciepła, istnieje ryzyko, że potrawa wyleci z pojemnika podczas transportu. Najlepszym rozwiązaniem są pojemniki zamykane lub zgrzewane. Zapewniają sterylność, dają możliwość odgrzania potrawy bezpośrednio w pojemniku i mamy pewność, że nic nie wypadnie z pojemnika.  Pamiętajmy, że oferowane przez nas jedzenie, musi zostać spakowane, tak, by zapewnić sterylność i higieniczność dostawy. Nasi klienci muszą widzieć, że działamy zachowując reżim sanitarny.


Zestawy okazjonalne, czyli...

Zestawy okazjonalne można wykorzystać głównie w firmach podczas spotkań z ważnymi partnerami biznesowymi czy szkoleniami wewnętrznymi. Można także, dzięki takim zestawom okazjonalnym zrobić świąteczny poczęstunek dla swoich pracowników. Każdy indywidualnie otrzyma swój zestaw okazjonalny wraz ze sztućcami. Ograniczenie kontaktu, bezpieczna dostawa i klient zadowolony. Co ma zawierać taki zestaw? To już zależy od naszej kreatywności. Zestawy dostarczone bezpośrednio do firmy, dają klientowi możliwość skonsumowania posiłku w wyznaczonym do tego miejscu oraz ułatwi zachowanie reżimu w firmie zamawiającego. Idźmy, zatem dalej. Kolejną rzeczą, która pomoże nam w pandemii, mogą być prezentowe boksy - np. z lokalnymi produktami. Takie boksy nie tylko dobrze sprawdzą się podczas takich okazji jak święta, ale będą tez dobrym pomysłem na upominek dla rodziny czy przyjaciół. Prezentowe boksy można też wykorzystać do firmowej integracji online. Jak? Otóż, wystarczy do środka kartonika włożyć bezpieczne półprodukty, w przypadku świąt mogą to być gotowe pierniczki z produktami do dekorowania, może to być też gotowa mieszkanka na ciasto, a obok produkty, które nie należą do produktów suchych. Do tego dołączyć krótką instrukcję obsługi i zabawa integracyjna gotowa. Warto przejrzeć kalendarz w poszukiwaniu świąt i dni, które zazwyczaj ludzie obchodzą organizując imprezy w gronie przyjaciół czy rodziny. Prócz standardowego menu, które można zamówić bez specjalnej okazji, warto wprowadzić okazjonalne menu, które nasz klient zamówi przez Internet i otrzyma prosto do swojego mieszkania. A co w przypadku, kiedy, ktoś planuje np. wesele za kilka miesięcy i chce spróbować naszych potraw, ale w obecnej sytuacji nie ma możliwości, by odwiedzić nasz lokal? Z pomocą przychodzi degustacja na wynos. Porcje degustacyjne wybranych dań, pakujemy i dostarczamy klientowi, by mógł poznać nasze smaki, a docelowo zamówić u nas usługę. Firmy cateringowe muszą mocno skoncentrować się na ofertach, które klienci będą mogli zamówić w Internecie. To ciężki czas, a najbliższa przyszłość jest taka, że musimy zamienić się chwilowo w dostawców, czekając na czasy, w których znów będziemy mogli zaprezentować nasz catering na eventowych pięknych bufetach.

Technicznie rzecz biorąc…

Skoro mamy już pomysły jak funkcjonować w pandemii, to czas spojrzeć na stronę techniczną. Do przeprowadzenia transmisji online oraz do nagrywania vlogów czy kursów online będziemy potrzebowali profesjonalistów, którzy specjalizują się w tego typu realizacjach. Do tego będzie potrzebna przestrzeń, gdzie materiał będzie kręcony.  To wymaga sporo pracy od nas i dobrego pomysłu. Musimy mieć scenariusz, osobę, która nie boi się kamery i czuje się swobodnie oraz potrafi w jasny sposób przekazać informacje i zaangażować swoich odbiorców. Wybierając to rozwiązanie, warto założyć kanał na youtube, umieścić kursy na swojej stronie internetowej lub pomyśleć nad platformą do webinarów, która umożliwia łatwy sposób uczestniczenia w kursach. W przypadku ofert dedykowanych, zestawów okolicznościowych i prezentowych boksów, sprawa jest dużo prostsza. Wystarczy wprowadzić ofertę na stronę internetową i umieścić formularz zamówienia pod każda ofertą. Taki formularz zamówienia można stworzyć w google i umieścić na stronie link, który przekieruje do formularza. Ułatwiamy sprawę zarówno sobie jak i klientowi. Formularz zamówienia otrzymujemy na maila i dzięki temu niczego nie pominiemy przy realizacjach. Oczywiście potrzebujemy też odpowiednich pojemników do sterylnego pakowania jedzenia oraz logistyki, do rozwożenia zamówień. Czy da się przenieść usługi cateringowe do świata online? Da się! Może to być alternatywa podczas pandemii, ale czy nie warto pozostać przy tych rozwiązaniach również, gdy pandemia się skończy?

2020-12-17 09:59:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
.

»

Ludzie branży

»

Personalnie... 
Iwona Głuchowska 

Dyrektor Sprzedaży i Marketingu, Cluster Warsaw w Radisson Hotel Group.

 

O sobie: 

Od maja 2022 r. jest Dyrektorem Sprzedaży i Marketingu, Cluster Warsaw w Radisson Hotel Group  Wcześniej pracowała jako Director of Cluster Sales Leisure and MICE – Holiday Inn Gdańsk, Holiday Inn Warsaw, Intercontinental Warsaw, Holiday Inn Champion; Director of Sales – Holiday Inn Warsaw City. Kierowała też sprzedażą w Airport Hotel Okęcie****, Scandic AG**** – Warsaw i w Orbis SA w Warszawie. Ukończyła Wyższą Szkołę Ekonomiczną w Warszawie. Przykłada dużą wagę do zachowania równowagi między pracą a życiem prywatnym. Jej hobby to aranżacja zieleni w ogrodzie, przede wszystkim kwiaty. Książka, to najchętniej fantasy, ale największą sympatią darzy swojego psa i dwa koty.

.

»

Newsletter

»

Zamów newsletter