Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama
Najnowszy numer »

 
Aktualności

»


WYDARZENIE

10 lat Międzynarodowego Centrum Targowo-Kongresowego EXPO Kraków


W maju br. mija 10 lat od otwarcia Międzynarodowego Centrum Targowo-Kongresowego EXPO Kraków – najnowocześniejszego w regionie, wielofunkcyjnego obiektu, który dzięki szerokiej ofercie targów, kongresów, konferencji i eventów, stał się kluczowym punktem na biznesowej i kulturalnej mapie Europy – rocznie goszcząc ponad 100 tysięcy osób z różnych części świata.

Przez dekadę EXPO Kraków inspirowało, zapewniało najwyższy poziom emocji, zaskakiwało, oszałamiało, wywoływało łzy wzruszenia i uwodziło niestandardowymi aranżacjami. Historia tego miejsca, to de facto historia ludzi, którzy wierzą, że bezpośrednie spotkania mają ogromną moc,  dają nadzieję, otwierają nowe drzwi, pobudzają wyobraźnię i sprawiają, że chce się więcej! Więcej doświadczać, więcej przeżywać, więcej dawać od siebie. Zacznijmy jednak od początku…

Od marzeń, po czyny
„Nic tak nie tworzy przyszłości tak, jak marzenia”. Od słów Victora Hugo można by rozpocząć historię EXPO Kraków, a dokładniej opowieść o trójce ludzi, których połączyło marzenie o wspólnym biznesie, dziś powiedzielibyśmy eventowym, ale w latach 90. nikt w Polsce nie używał jeszcze tego określenia. W 1996 roku marzenia zaowocowały powstaniem firmy Targi w Krakowie, która szybko zapracowała sobie na miano lidera branży targowej. Błyskawiczny rozwój imprez, coraz większe zainteresowanie ze strony wystawców i zwiedzających oraz liczne pomysły na rozwój firmy spowodowały, iż Grażyna Grabowska – prezes Targów w Krakowie, Ewa Woch i Paweł Nikliński – wiceprezesi spółki, stanęli przed nowym wyzwaniem – budową pierwszego na południu kraju – centrum targowo-kongresowego. – O nowym obiekcie marzyliśmy od dawna – długo szukaliśmy lokalizacji, długo planowaliśmy, jak ma być zaprojektowany, w końcu zapadła decyzja, że obiekt powstanie w Czyżynach, nazywanych wówczas „sypialnią Nowej Huty”. Po 18 latach Targi w Krakowie doczekały się własnego obiektu, własnego adresu, byliśmy tym faktem wzruszeni i podekscytowani – wspomina Grażyna Grabowska.
W 2013 roku runęły kominy dawnego Przedsiębiorstwa Przemysłu Betonowego „Prefabet” w dzielnicy Czyżyny. Był to symboliczny moment rozpoczynający nowy rozdział w historii nie tylko Czyżyn, ale i  Krakowa. W miejscu ruin rozpoczęła się budowa Międzynarodowego Centrum Targowo-Kongresowego EXPO Kraków – jednego z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Europie, w całości sfinansowanego ze środków własnych Targów w Krakowie. – Podczas projektowania obiektu priorytetem było dla nas działanie zgodnie ze zrównoważonym rozwojem, choć wówczas temat ten nie był aż tak nośny, jak teraz. Od samego początku stosowaliśmy dostępne technologie i wprowadzaliśmy rozwiązania charakteryzujące się dbałością o środowisko, szczególnie ograniczając zużycie energii, wody i papieru. Wybierając podwykonawców, zawsze szukamy ofert, które proponują użycie materiałów wielokrotnego użytku – podkreśla Paweł Nikliński, wiceprezes Targów w Krakowie.
Dzięki wyjątkowo ciepłej zimie budowa trwała zaledwie 228 dni. 14 maja 2014 prawie 2000 zaproszonych gości świętowało otwarcie obiektu. – Po otwarciu EXPO Kraków dostaliśmy nowej energii i motywacji co pracy. Pojawiły się nowe możliwości, mogliśmy zacząć realizować pomysły, które wcześniej były nierealne. Zaczęła wzrastać ilość zagranicznych klientów i międzynarodowych imprez. Nowa profesjonalna infrastruktura oraz obsługa na najwyższym poziomie, jak magnes zaczęła przyciągać zagranicznych klientów, zainteresowanych nawiązaniem współpracy z polskimi przedsiębiorcami – wspomina Ewa Woch, wiceprezes Targów w Krakowie.

Ruszyła maszyna
Pierwszym wydarzeniem zorganizowanym w EXPO Kraków było ConExPest (targi branży dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji), a kolejną Moto Show Kraków. Powstanie obiektu było przełomowe. 15 000 m2 powierzchni wystawienniczej, zespół klimatyzowanych, modułowych sal seminaryjnych o różnych wielkościach, pokoje spotkań, restauracja i przestronne lobby. Przestrzenie użytkowe EXPO Kraków zostały zaprojektowane tak, by można je było dowolnie aranżować. Z myślą o maksymalnym wykorzystaniu hal, ich konstrukcję oparto na specjalnie wzmocnionych drewnianych dźwigarach, dzięki czemu powierzchni 4000 m2 i 5000 m2 nie ograniczają ściany działowe ani słupy. To cecha wyróżniająca EXPO Kraków spośród innych centrów wystawienniczych. Ponadto obiekt jest największy w Małopolsce pod względem powierzchni płaskiej z rozbudowanymi kanałami medialnymi pod podłogą (możliwość szybkiego podłączenia prądu, wody, sprężonego powietrza czy Internetu). Wszystko to spowodowało, że z dnia na dzień rozdzwoniły się telefony od klientów zainteresowanych wynajmem obiektu.

Wszystkie wcześniej realizowane działania, realizacje, były budową marki, przygotowaniem do tego, co miało się wydarzyć po otwarciu EXPO Kraków. Nowa działalność gwałtownie przeniosła się na zupełnie inny, wyższy poziom. Wieloletnie marzenia o zbudowaniu czegoś wielkiego, stały się rzeczywistością. Wszystkie poprzednie doświadczenia określam jako lata przygotowań do tego, co nastąpiło w momencie otwarcia EXPO Kraków – wspomina Katarzyna Marciszyn, kierownik działu sprzedaży i wynajmów.
W ciągu 10 lat rozbudowało się portfolio Targów w Krakowie. Oprócz flagowych wydarzeń tj. Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie®, Międzynarodowe Targi Stomatologiczne KRAKDENT®, Międzynarodowe Targi Wyposażenia Hoteli i Gastronomii HORECA®, pojawiły się nowe imprezy tj. Targi Łowiectwa HUNT EXPO czy wydarzenie dla architektów wnętrz - International Architecture Fair. W EXPO Kraków odbywa się również cykl imprez dedykowanych szeroko pojętej branży przemysłowej m.in. Międzynarodowe Targi Materiałów i Wyrobów Kompozytowych KOMPOZYT-EXPO®, Międzynarodowe Targi Obróbki, Magazynowania i Transportu Materiałów Sypkich i Masowych SYMAS®, Międzynarodowe Targi Utrzymania Ruchu, Planowania i Optymalizacji Produkcji MAINTENANCE, Międzynarodowe Targi Elementów Złącznych i Technik Łączenia FASTENER POLAND® czy Międzynarodowe Targi Opakowań Packaging Innovations, na które przyjeżdżają klienci nie tylko z największych europejskich krajów, ale także z takich państw jak: USA, ZEA, Japonia, Korea Południowa czy Chiny. Targi w Krakowie z powodzeniem organizują również imprezy fanowskie. Przykładem mogą być Festiwal i Targi Gier Planszowych BookGame lub impreza dla miłośników motoryzacji TUNING SHOW EXPO.

Obecnie w kalendarzu EXPO Kraków oprócz imprez organizowanych przez Targi w Krakowie można znaleźć liczne wydarzenia zewnętrznych organizatorów, tj. Tattoofest, Targi Rzeczy Ładnych, Magnificon, WaysConf, Evertq Expo, CSR i ESG, Confidacne, Kongres i Targi LNE i wiele innych.
EXPO Kraków sprawiło, że Targi w Krakowie oprócz działalności targowej i wynajmu obiektu, mogły rozwinąć swój trzeci filar – organizację międzynarodowych kongresów, konferencji i sympozjów dla zewnętrznych podmiotów. O wysokim poziomie prowadzonych działań niejednokrotnie przekonały się współpracujące z firmą wyższe uczelnie, stowarzyszenia naukowe i branżowe oraz firmy z Polski i zagranicy, chociażby podczas takich wydarzeń, jak XXII Międzynarodowy Kongres Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego, EWMA European Wound Management Association czy Routes Europe.

Ludzie, emocje, doświadczenia
Siłą Targów w Krakowie i EXPO Kraków są ludzie. To oni sprawiają, że EXPO Kraków może zagwarantować najwyższą jakość usług. W dniu otwarcia obiektu firma liczyła 45 osób i trzech członków zarządu. Obecnie w Targach w Krakowie pracują 63 osoby, a do zarządu dołączyli: Małgorzata Borowiec, główna księgowa oraz Marcin Bugajski, dyrektor administracyjno-techniczny obiektu. Firma ma w planach liczne inwestycje, a kluczową jest rozbudowa EXPO Kraków o kolejną halę.

EXPO Kraków w ciągu dekady stało się centrum wymiany kontaktów, wiedzy i doświadczenia. Gościło wybitnych ekspertów, znakomitych naukowców, ludzi świata nauki i kultury, m.in. noblistki i noblistów: pisarkę Olgę Tokarczuk, prof. Adę Yonath, prof. Roberta Huber’a, prof. Emmanuelle Charpentier; pisarki i pisarzy, m.in.: Katarzynę Bondę, prof. Jerzego Bralczyka, Wojciecha Chmielarza, Jacka Dehnela, Anetę Jadowską, Marka Krajewskiego, Romę Ligocką, Jakuba Małeckiego, Roberta Małeckiego, prof. Jana Miodka, Valerie Perrin, Katarzynę Puzyńską, Marusza Szczygła, Szczepana Twardocha, Michała Witkowskiego, Janusza L. Wiśniewskiego, Jakuba Żulczyka; utalentowanych sportowców, m.in.: Jerzego Dudka, Mateusza Kusznierewicza, Mariusza Pudzianowskiego; wybitnych szefów kuchni, m.in.: Andrea Camastra, Przemysław Klima, Phillipe Mille, Tommy Myllymäki, Jean-Michel Perruchon, Emmanuel Renaut, Kurt Scheller, gwiazdy motorsportu, m.in.: Jana Chmielewskiego, Krzysztofa Hołowczyca, Karolinę Pilarczyk, Bartosza Ostałowskiego i wielu innych.   

„Tu chce się wracać”
Trudno o lepsze podsumowanie 10-letniej działalności, niż pozytywne opinie zadowolonych klientów – Słyszę EXPO Kraków, myślę przestrzeń, rozmach, dobra energia i fantastyczna ekipa. Mądre Rady zawsze na czas i zawsze w punkt, bardzo mili ludzie, którzy w dodatku wiedzą, co robią. Z okazji 10-lecia istnienia EXPO Kraków życzę temu miejscu, aby pozostało tak dobre, jak jest teraz. Zrobiłam w życiu kilkadziesiąt eventów i wiem, że miejsce, które wybieramy na organizację wydarzenia, jest jednym z głównych warunków powodzenia imprezy. Z EXPO Kraków mam tę pewność, mam poczucie bezpieczeństwa od początku do końca. Wyjątkowe miejsce, wyjątkowi ludzie, super wydarzenia – mówi Agnieszka Keller, redaktorka naczelna LNE, dyrektorka programowa kongresów LNE.

2024-05-17 10:12:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
.

»

Ludzie branży

»

Personalnie... 
Iwona Głuchowska 

Dyrektor Sprzedaży i Marketingu, Cluster Warsaw w Radisson Hotel Group.

 

O sobie: 

Od maja 2022 r. jest Dyrektorem Sprzedaży i Marketingu, Cluster Warsaw w Radisson Hotel Group  Wcześniej pracowała jako Director of Cluster Sales Leisure and MICE – Holiday Inn Gdańsk, Holiday Inn Warsaw, Intercontinental Warsaw, Holiday Inn Champion; Director of Sales – Holiday Inn Warsaw City. Kierowała też sprzedażą w Airport Hotel Okęcie****, Scandic AG**** – Warsaw i w Orbis SA w Warszawie. Ukończyła Wyższą Szkołę Ekonomiczną w Warszawie. Przykłada dużą wagę do zachowania równowagi między pracą a życiem prywatnym. Jej hobby to aranżacja zieleni w ogrodzie, przede wszystkim kwiaty. Książka, to najchętniej fantasy, ale największą sympatią darzy swojego psa i dwa koty.

.

»

Newsletter

»

Zamów newsletter