Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama
Najnowszy numer »

 
Aktualności

»

VAT nie taki straszny jak go malują

Na początku przyszłego roku wchodzi w życie nowelizacja ustawy o podatku VAT. Dzięki niej fakturowanie ma się stać mniej skomplikowane. Powrót do stawek 22% i 7% podatku planowany jest dopiero w 2014 roku.

Zmiany miały wejść w życie z dniem 1 stycznia 2013 roku. Ostatecznie jednak ustawa zacznie obowiązywać nieco później niż pierwotnie planowano. Wszystko za sprawą Senatu, który w jednej z dwunastu poprawek do jej projektu przesunął termin wejścia przepisów w życie do 1 kwietnia. Jest to związane z istotnymi zmianami i potrzebą dostosowania systemów finansowo-księgowych i handlowych w firmach oraz odpowiedniego przeszkolenia pracowników działu księgowości.

Istotne różnice

Najważniejsze zmiany, które siłą rzeczy dotykają również branży MICE dotyczą sposobu fakturowania i momentu powstania obowiązku fakturowego. Ustawa przyjęła generalną zasadę, że obowiązek podatkowy powstawać będzie z chwilą wykonania usługi (bądź dostarczenia towaru). Oznacza to, że będzie on wymagany jeszcze w tym samym miesiącu, w którym czynność zostanie wykonana dla klienta. Do tej pory kluczową rolę odgrywała data wystawienia faktury, która mogła być inna. W niektórych przypadkach może to oznaczać konieczność większego pośpiechu związaną z rozliczeniem, niż miało to miejsce do tej pory. Zmiany dotyczące samego fakturowania, mają z kolei na celu ugruntowanie przepisów z unijnymi standardami i upraszczają nieco obowiązujące do teraz procedury. Zmniejszone zostały m.in. obowiązkowe dane, które trzeba zamieścić na fakturze. Poza tym w przypadku, gdy kwota transakcji nie przekroczy 450 zł. (lub 100 euro) możliwe będzie wystawianie faktur uproszczonych – można będzie je wystawiać do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano transakcji, przewidziano także możliwość wystawiania faktur zbiorczych, zawierających transakcje przeprowadzone w danym miesiącu. Ma to w skuteczny sposób ograniczyć obowiązki o charakterze administracyjnym.


\"\"

Zmian jest więcej
Wśród istotnych zmian znalazł się także brak konieczności umieszczania numeru rejestracyjnego pojazdu na fakturach dokumentujących zakup paliw, pojawi się też tzw. domniemana akceptacja otrzymywania faktur elektronicznych. W praktyce oznacza to, że jeśli sprzedający wyśle do kupującego e-fakturę, sam fakt jej zapłaty oznaczać będzie akceptację na tego typu rozliczenie. Organizatorzy wydarzeń powinni także pamiętać o zmianach w niektórych stawkach podatkowych. Z 8 do 23% wzrośnie stawka na kawę i herbatę, a także wszelkie produkty produkowane z ich oparów np. cappucino czy latte, które do tej pory uważane były za produkty mleczne.
Ustawodawca wycofał się za to z podniesienia limitu prezentów o małej wartości, czyli takich, od której przedsiębiorcy mogli odliczyć podatek VAT. W początkowej wersji miały być one dwukrotnie wyższe. (mk)

2012-12-20 13:08:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
.

»

Ludzie branży

»

Personalnie... 
Iwona Głuchowska 

Dyrektor Sprzedaży i Marketingu, Cluster Warsaw w Radisson Hotel Group.

 

O sobie: 

Od maja 2022 r. jest Dyrektorem Sprzedaży i Marketingu, Cluster Warsaw w Radisson Hotel Group  Wcześniej pracowała jako Director of Cluster Sales Leisure and MICE – Holiday Inn Gdańsk, Holiday Inn Warsaw, Intercontinental Warsaw, Holiday Inn Champion; Director of Sales – Holiday Inn Warsaw City. Kierowała też sprzedażą w Airport Hotel Okęcie****, Scandic AG**** – Warsaw i w Orbis SA w Warszawie. Ukończyła Wyższą Szkołę Ekonomiczną w Warszawie. Przykłada dużą wagę do zachowania równowagi między pracą a życiem prywatnym. Jej hobby to aranżacja zieleni w ogrodzie, przede wszystkim kwiaty. Książka, to najchętniej fantasy, ale największą sympatią darzy swojego psa i dwa koty.

.

»

Newsletter

»

Zamów newsletter