Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama
Najnowszy numer »

 
Aktualności

»

Hotele i linie lotnicze podnoszą ceny

W przyszłym roku niemal na całym świecie podróżowanie będzie droższe. Niepokojące informacje na temat podwyżek przynosi raport Travel Price Forecast 2014 przygotowany przez firmę Carlson Wagonlit Travel.

CWT jest firmą świadczącą usługi w zakresie zarządzania podróżami służbowymi na świecie. Z jej usług korzysta ponad 50 tys. przedsiębiorstw. Z badań przeprowadzonych przez analityków CWT wynika, że hotelarze i przedstawiciele linii lotniczych już teraz stopniowo zwiększają swoje ceny, a bardziej zauważalne podwyżki są tylko kwestią czasu. Jednak nie we wszystkich częściach świata ich skala będzie jednakowa. Wyjątkiem będzie jest Europa, gdzie ceny mogą nawet lekko spaść.

Podwyżka podwyżce nie równa
Najbardziej znaczący wzrost stawek hotelowych dotknie Amerykę Łacińską. Będzie to zresztą jedna z największych podwyżek w tej części świata od wielu lat. Wenezuelscy hotelarze już zaczęli podnosić swoje ceny, w 2014 roku podwyżki te najprawdopodobniej sięgną aż 16%. – Na rynkach wschodzących wzrosty cen mogą dużo bardziej odbić się na portfelach podróżujących służbowo. Spowodowane jest to wysokim tempem wzrostu PKB oraz znaczną inflacją – mówi Christophe Renard, wiceprezes CWT Solutions. Drożej będzie także w Brazylii – mniej więcej o 8%. Tu łączy się to z coraz większym zainteresowaniem tym krajem ze strony turystów biznesowych. Koniunkturę nakręcają dodatkowo Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej FIFA World Cup 2014. Nieco spokojniej zapowiada się sytuacja w Ameryce Północnej, chociaż i tutaj będzie drożej. Budowa wielu nowych obiektów noclegowych w USA i rosnąca konkurencja złagodzi jednak apetyt tamtejszych hotelarzy. Na Bliskim Wschodzie ceny zakwaterowania wzrosną tymczasem o 2,5%. Podwyżek można spodziewać się również w Afryce – średnio o 2,1%.
Duże nadzieje organizatorów związane są za to z Europą. – Tu ceny mają szansę utrzymać się na stałym poziomie, a w niektórych przypadkach nawet nieco zmaleć. Wynika to z ciągłej niepewności gospodarczej na Starym Kontynencie i konieczności walki o klienta – tłumaczy Christophe Renard. Jak pokazują badania, w przyszłym roku ceny hoteli w Wielkiej Brytanii mogą spaść o ok. 2%. Podobnie będzie w innych krajach. W przypadku Wysp Brytyjskich powodem, oprócz dużej konkurencji, jest też kończący się boom na hotele, którego przyczyną były Igrzyska Olimpijskie Londyn 2012.
Jeśli chodzi o ceny biletów lotniczych, tutaj podwyżki nie ominą nawet Europy. Zgodnie z przewidywaniami kluczowi przewoźnicy w ciągu najbliższych kilku miesięcy podniosą swoje stawki za loty w Europie – średnio o 3,1%. Największe podwyżki planowane są w Niemczech i w Rosji – odpowiednio o 5,4% i niemal 8%. W Ameryce Północnej podróż samolotem będzie wiązała się z większym wydatkiem o 2,6%. W skali światowej największy wzrost taryf lotniczych ma zanotować Argentyna – aż 13% oraz Chiny – 7%.

Rodzimy rynek na dobrym torze
Jak będzie wyglądać sytuacja w Polsce? Duża konkurencyjność cenowa naszego kraju ma szansę stać się jeszcze większym niż dotychczas argumentem przemawiającym za organizacją spotkań MICE nad Wisłą. Turystyka biznesowa oraz konferencyjna jest jednak determinowana w dużej mierze przez międzynarodowe korporacje i to ostatecznie od ich kondycji zależy, jak rozwinie się sytuacja. – Już dziś dochodzą do nas sygnały, że firmy odblokowują środki na szkolenia i konferencje – mówi Katarzyna Niezgoda, dyrektor centralnego biura sprzedaży Vienna International w Polsce. – Widać to po ilości zapytań, jakie otrzymujemy. Przewidujemy, że w przyszłym roku ilość zrealizowanych szkoleń i konferencji w Polsce utrzyma się na podobnym poziomie co w tym roku. Ceny ogólnie mogą nieznacznie spaść jako konsekwencja rosnącej konkurencyjności, m.in. w takich miastach jak Łódź czy Katowice oraz umocnienia międzynarodowych sieci na polskim rynku. Dużo będzie zależało również od regionu oraz od tego, jak nowopowstające obiekty zadomowią się na lokalnych rynkach i czy ich oferta długookresowo będzie konkurencyjna.

Nowe hotele vs. większy popyt
Ilość nowych obiektów, które w ostatnim czasie powstały w Polsce może napawać optymizmem. Równolegle remontowana jest istniejąca baza. Ma to na celu przede wszystkim pozyskanie gości biznesowych – uczestników konferencji i kongresów, ale także wyjazdów incentive. – W związku z bardzo dynamicznym rozwojem wielu miast, ciężko jest przewidywać, jak będzie się kształtowała sytuacja w naszym kraju. W takich miastach jak Warszawa, Kraków czy Poznań powstały lub właśnie powstają nowe obiekty hotelowe. Zainwestowali w nie zarówno rodzimi jak i międzynarodowi gracze. Zapewne będą ono wywierali presję na rynek, co będzie miało duży wpływ na ceny pokoi. Warto jednak zauważyć, że ze względu zwiększoną ilość lotów tanich linii lotniczych w większości miast zanotowano wzrost popytu na pokoje hotelowe. Prawdopodobnie te dwa czynniki zbalansują się, a ceny pozostaną podobne do tych tegorocznych – mówi Natascha Mauthner, area director of sales & marketing w Starwood hotels & resorts Poland. Wzrost konkurencji na rynku dostrzegli nie tylko sami hotelarze. – Warto zauważyć, że obiektów jest coraz więcej, a w tym roku otwiera się jeszcze kilka nowych hoteli – komentuje Anna Górska, prezes Gdańsk Convention Bureau. – To wszystko sprawia, że ceny na pewno będą konkurencyjne, drastycznych podwyżek nie należy się spodziewać. W przypadku Gdańska i okolic należy wziąć oczywiście poprawkę na to, że w sezonie ceny są tu wysokie. Tym niemniej jednak ilość spotkań MICE-owych na pewno wzrośnie. To stała tendencja, którą obserwujemy już od kilku lat. (mk)
www.carlsonwagonlit.com

2013-08-14 19:24:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
.

»

Ludzie branży

»

Personalnie... 
Iwona Głuchowska 

Dyrektor Sprzedaży i Marketingu, Cluster Warsaw w Radisson Hotel Group.

 

O sobie: 

Od maja 2022 r. jest Dyrektorem Sprzedaży i Marketingu, Cluster Warsaw w Radisson Hotel Group  Wcześniej pracowała jako Director of Cluster Sales Leisure and MICE – Holiday Inn Gdańsk, Holiday Inn Warsaw, Intercontinental Warsaw, Holiday Inn Champion; Director of Sales – Holiday Inn Warsaw City. Kierowała też sprzedażą w Airport Hotel Okęcie****, Scandic AG**** – Warsaw i w Orbis SA w Warszawie. Ukończyła Wyższą Szkołę Ekonomiczną w Warszawie. Przykłada dużą wagę do zachowania równowagi między pracą a życiem prywatnym. Jej hobby to aranżacja zieleni w ogrodzie, przede wszystkim kwiaty. Książka, to najchętniej fantasy, ale największą sympatią darzy swojego psa i dwa koty.

.

»

Newsletter

»

Zamów newsletter