Strona główna  |  Sklep  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama
Najnowszy numer »

 
Aktualności

»



Z OSTATNIEJ CHWILI
Sztab kryzysowy podsumowuje
projekt specustawy

Zespół sztabu kryzysowego „TUgether” przeanalizował projekt specustawy dotyczącej tzw. tarczy antykryzysowej. Niestety, wnioski nie są dla branży optymistyczne. Proponowane rozwiązania w żaden sposób nie rozwiążą problemów firm, które pracują w sektorze wydarzeń oraz podróży incentive. Poniżej publikujemy analizę sztabu kryzysowego. 

Podobnie jak i Wy, czekaliśmy w blokach startowych niczym Usain Bolt na dokumenty, bo do tej pory tylko konferencje prasowe i “powerpointy” bez szczegółów.

Wyczekiwaliśmy m.in. zwolnienia MŚP z opłat ZUS jak kania deszczu.

 W tzw. “międzyczasie”, w ciągu ostatnich 5 dni, otrzymywaliśmy różnymi kanałami kolejne wersje ustawy (niestety nie drogą oficjalną, o którą to wielokrotnie prosiliśmy, chociaż czasem urzędnicy byli zaskoczeni, bo my mieliśmy aktualny projekt, a oni nie:)), która dosłownie, co godzinę zmieniała się czasem w sposób nie do poznania.

W końcu nadszedł ten dzień, ta godzina i ten moment kiedy to punktualnie w dniu dzisiejszym AD 26.03.2020 o 8:37 na naszych mailach (dzięki współpracy z Radę Przedsiębiorczości powołaną m.in. przez Konfederacja Lewiatan, Pracodawcy RP – Agencja Informacyjna) pojawiła się długo wyczekiwana informacja “you got the message!”

Bardzo się cieszyliśmy, bo przecież jutro posiedzenie Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, który ma tą ustawę przyjąć, więc idealny timing, dający mnóstwo komfortu, czasu na rozmowy z ekspertami i refleksje dot. kluczowych zapisów.

To tyle z trochę humorystycznego wstępu, trochę podyktowanego skrajnym zmęczeniem fizycznym i psychicznym naszej ekipy.

Teraz do sedna:


BUDOWA I STRUKTURA USTAWY

– w tzw. międzyczasie (chyba drogą pączkowania) ustawa urosła z 70 stron do prawie 180 stron;

– ustawa jest wynikiem przede wszystkim uzgodnień międzyresortowych, czyli obrazowo każde ministerstwo kolokwialnie “nawrzucało” Pani Minister Jadwiga Emilewicz i Ministerstwo Rozwoju wszystko z czym ma problem w czasie epidemii;

– do uzgodnień dołączyły branże, od naszej poprzez restauracje, galerie handlowe, czy kosmetologów;

– powstało swoistego rodzaju ustawowe monstrum, które naszym zdaniem, raczej powinno być rozłożone na priorytety, które systematycznie, tydzień po tygodniu rząd by wdrażał;

– lektura ustawy jest zatem, prawdziwym koszmarem, bardzo łatwo się pogubić i cokolwiek zrozumieć :);

-nie mniej jednak, trzeba w tym miejscu głęboko pochylić czoło przed Panią Minister, bo możecie tego nie wiedzieć (a my widzimy z dość bliska), że Pani Minister została z tym, ogromnie strategicznym wyzwaniem, po prostu sama wraz ze swoimi współpracownikami. Nie ma niestety rządowego specjalnego sztabu gospodarczego, tak jak ma to miejsce w przypadku rządowego sztabu kryzysowego dot. walki z koronawirusem. Widzimy na co dzień, ile pracy wykonuje resort i naprawdę nie można powiedzieć, że ktoś się ociąga – dziękujemy za to Pani Minister Jadwiga Emilewicz Andrzej Gut-Mostowy@dominik borek Rafal Szlachta – nieważne jak bardzo się różnimy, czy spieramy na spotkaniach, to naprawdę doceniamy zaangażowanie Państwa i Państwa współpracowników. Piszemy to absolutnie na serio bez żadnej ironii.

Co zatem znajdziemy w ustawie i co wiemy też z oficjalnych komunikatów rządu i Ministerstwa Rozwoju?


ABOLICJA ZUS

– przysługująca przez 3 miesiące mikro przedsiębiorcom (zatrudniającym do 9 osób) i osobom samozatrudnionym;

– kryterium otrzymania to: założenie firmy przed miesiącem lutym br. i uzyskiwany przychód poniżej 300% średniego wynagrodzenia;

– dlaczego mikroprzedsiębiorcy mają otrzymać takie benefity automatycznie? Tego nie rozumiemy, bo do takich firm zaliczać się będą także przedsiębiorcy, którzy nie ponieśli strat (np. mikroprzedsiębiorca prowadzący piekarnię).

– nie rozumiemy, także dlaczego nie przewidziano tego zapisu dla sektora MŚP – to podstawa naszej branży i w ogóle polskiej gospodarki! (Jak wynika z danych Lewiatana – 80% polskiego PKB przynoszą firmy sektora MŚP). No chyba, że ktoś podjął decyzję na podstawie badań na kogo przedstawiciele MŚP zwykle głosują… Na pewno o ulgi dla nich / dla nas będziemy walczyć dalej;


LIMIT GÓRNY POMOCY DE MINIMIS

– mamy różne informacje na ten temat. Ten proces nie “idzie” ustawą, tylko równoległą drogą formalną (rozporządzenie MF), ale na pewno pomoc będzie miała większy górny limit niż pierwotnie planowane (500 tys EUR). Wstępnie Pani Minister mówiła o kwocie 800 tys EUR (wg. wczorajszych zapowiedzi rządu) tak, że gwarancja wzrośnie z 60 na 80%;

– oczywiście kluczowa będzie operacjonalizacja i szybkie wdrożenie możliwości uruchamiania nowych linii kredytowych, szczególnie w sytuacji, w której aktualnie żaden bank nie chce żadnej firmie z naszej branży go przyznać (nawet pod zastaw hotelu / obiektu). Na ten moment banki komercyjne czekają na formalny ruch rządu

JEDNORAZOWA POMOC DLA OSÓB NA UMOWACH: O DZIEŁO / ZLECENIE / JEDNOOSOBOWEJ DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ (JDG)

– warunek to 15% spadku dochodów w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku i uzyskanie max. 300% średniej krajowej dochodu w miesiącu poprzednim.

– Żeby, uwaga, dostać JEDNORAZOWE (nie “miesięczne” – to tylko marketing rządowy) świadczenie w wysokości 80% średniego wynagrodzenia tj. 2 000 zł. Czyli jeżeli nie łapiecie się w lutowe kryterium abolicji składek ZUS, za tę kwotę pokryjecie jedynie jedną składkę ZUS i zostanie Wam 600 zł na zapłacenie rachunków i jedzenie (wyobraźmy sobie tutaj przykład pilota wycieczki, który od marca do sierpnia najpewniej będzie bez ŻADNEGO zlecenia);

DOPŁATA DO WYNAGRODZENIA PRACOWNIKA

– Opcja I – dla firm w przestoju można ograniczyć wymiar wynagrodzenia do połowy etatu, ale nie mniej niż do minimalnej krajowej – wtedy otrzymacie do 50% minimalnej krajowej pensji;

– Opcja II – jeżeli spadek dochodów firmy wynosi od 15% (w ciągu 2 miesięcy) lub 25% (przy jednym miesiącu), to wtedy można zmniejszyć wymiar czasu pracy pracowników o 20%, do max. 0,5 etatu i wtedy otrzymacie dofinansowanie w wysokości 40% średniej krajowej;

– Ciężko nam określić szybkość wprowadzenia tych rozwiązań, ale widząc ilość przepisów / papierów do uzupełnienia w tym zakresie, to może na wakacje, my przedsiębiorcy zdążymy…pytanie ile osób wtedy zostanie jeszcze w naszych firmach?

MIKRO POŻYCZKA 5 TYS ZŁ.

Opcja dla odważnych i wizjonerów – nie rozszerzamy jej dalej, bo szkoda Waszego i naszego czasu;

SPECJALNE PRZEPISY DOT. ZWROTÓW ZA WYCIECZKI, HOTELE, IMPREZY ARTYSTYCZNE, SPORTOWE itp.

– Tu uwaga – to nasz “pierwszy raz” w życiu, kiedy jako zespół skutecznie wprowadziliśmy zapisy do polskiego prawa :).

– W wielkim skrócie. Jak kupiliście wycieczkę, bilet na koncert, do teatru lub na mecz, to organizator będzie miał 180 dni na zwrócenie Wam pieniędzy, jeżeli powodem nie odbycia się imprezy – jest wirus SARS-CoV-2. Albo będziecie mogli skorzystać z vouchera uprawniającego do uczestnictwa w innej lub przeniesionej imprezie. Będzie on ważny 365 dni.

– To ogromnie ważny przepis dla naszego sektora – wierzymy, że nasi konsumenci przyjmą go ze zrozumieniem i wyrozumiałością. W przeciwnym razie możecie nie otrzymać ani zwrotu za bilet do teatru, ani już sam teatr wtedy nie będzie istniał.

– Walczymy dalej w tym zakresie, bo chcielibyśmy wprowadzić dodatkowy zapis, że jeżeli macie bilet na koncert / mecz / teatr, który ze względu na wirus zmienia termin na inny (ale odbywa się w ciągu 12 miesięcy w pierwotnej lokalizacji), to nie otrzymacie zwrotu, ale Wasz bilet zachowuje ważność. Pozwoli to organizatorowi na zrealizowanie tego przedsięwzięcia w ogóle (zapobiegnie to jego bankructwu).


REASUMUJĄC:

1. Abolicja ZUS – oceniamy, że to krok w dobrym kierunku, ale zbyt krótki i potknie się o własne nogi jeśli nie zostanie w nim wzięty pod uwagę sektor MŚP, który jest osią zarówno naszej branży, jak i całej gospodarki;

2. Dopłaty do wynagrodzeń – przy tej wysokości dopłat, cały czas dalej bardziej opłaca się pracodawcy zwolnić pracownika – żeby to przeanalizować wystarczy urządzenie zwane kalkulatorem;

3. Jednorazowa pomoc dla zatrudnionych na JDG / umów zlecenia / o dzieło – pozostawiamy bez komentarza, ponieważ jest ona całkowicie odrealniona i nie zaspokaja podstawowych potrzeb;

4. Mikropożyczka – brak słów…. chociaż może jak banki dalej będą miały takie podejście do naszej branży, to może być to ostatnia nasza pożyczka w życiu ???? warto poznać ten smak!;

5. De Minimis i kredyty obrotowe – to chyba najjaśniejsze światło w tunelu i potencjalna pomoc odpowiadająca potrzebom firm, ale nie uda się tego zrobić bez zmiany nastawienia banków komercyjnych do tej sytuacji i do nas – organizujemy z nimi kolejną rundę rozmów i może, na start, puścimy scenę z filmu Jerry Maguire kiedy to, Tom Cruise w legendarnej scenie deklamuje tańcząc “show me the money!!!”

6. VAT – tutaj jest nadzieja, ale znów brak szczegółów kiedy i jak zostanie to wprowadzone. Rezygnacja ze split payment i oddanie nam VAT’u, tu i teraz, na pewno poprawi sytuację, ale nie wiemy kiedy i jak ma to nastąpić;

7. Podatek od nieruchomości / podatek minimalny dla hoteli – tutaj jest zielone światło rządu, ale dużo zależy od Waszych rozmów z gminami / urzędami itd. Odpalamy zaraz akcję “Gmina Przyjazna Turystyce” i każdy wójt, rozumiejący tę sytuację otrzyma od nas specjalny medal! Wierzymy, że rozdamy ich bardzo dużo!

Wszystkie pozostałe rozwiązania zaproponowane przez rząd mają charakter taktyczny, a nie strategiczny, więc nie będziemy się nad nimi pastwić, bo nie uratują one ani nas, ani naszych firm.

Jeżeli jesteśmy zbyt sarkastyczni to przepraszamy, ale pracujemy wraz z naszym zespołem (po prostu najlepszym na świecie) od ponad 3 tygodni, 7 dni w tygodniu. Jesteśmy autentycznie wykończeni fizycznie i emocjonalnie.

 
W imieniu skromnego, ale najbardziej walecznego sztabu w historii polskiej przedsiębiorczości:

Bartosz Bieszyński, Łukasz Adamowicz, Paweł Tyszkiewicz

2020-03-27 11:15:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
.

»




Ludzie branży

»

10 minut z... Cyrek Events

O szalonym roku 2020, nowych pomysłach i kreatywności, która pozwala utrzymać się na rynku w czasie kryzysu rozmawiamy z Katarzyną Kseniuk, Chief Operating Officer w agencji Cyrek Event

Zaczynaliśmy jako typowa agencja eventowa, która w ofercie miała standardowe usługi związane z organizacją konferencji, spotkań integracyjnych, targów czy jubileuszy. Dziś zdecydowanie bliżej nam do agencji kreatywnej, która jest w stanie kompleksowo zatroszczyć się o klienta – która kreuje, zaprojektuje i zrealizuje – i to tak w realu, jak i online! 

Newsletter

»

Zamów newsletter