W 2012 roku sprzedaż incentive travel utrzyma się na tym samym poziomie lub niewiele wzrośnie.
Jednak budżety na osobę będą niższe, a zamawiane imprezy krótsze i bliżej domu.
Coroczne badania Corporate Meetings & Incentives i Incentive Research Foundation potwierdzają, że rynek usług incentive jest obecnie w fazie stagnacji.
Odwołania ustabilizowane
Biorąc pod uwagę 2010 rok, gdzie 48 proc. firm odnotowało wzrost sprzedaży, liczba ta zmniejszyła się o 7 proc. w 2011 roku. Mimo wahań sytuacji na rynku w 2011 roku, aż 40 proc. respondentów potwierdza, że sprzedaż oferty incentive utrzymała się na podobnym poziomie. Znaczny wzrost sprzedaży w porównaniu do 2010 roku odczuło 26 proc. respondentów, przy czym 19 proc. odnotowało 25-proc. spadek w porównaniu do 2010 r. Powodów do optymizmu specjaliści dopatrują się w spadku liczby odwołanych imprez. W 2011 roku zaledwie 13 proc. respondentów przyznało, że zamówiona impreza została odwołana, co stanowi dużą różnicę w stosunku do 2009 roku, gdzie takich głosów było aż 37 proc.
Chociaż 2011 rok nie był czasem dynamicznego wzrostu sprzedaży, specjaliści nadal pozostają wierni wersji, że przeznaczane na incentive budżety pozostaną niezmienione w stosunku do poprzednich lat (41 proc.) lub nawet lekko wzrosną w 2012 roku (co potwierdza 24 proc. respondentów, czyli o 2 proc. więcej niż w roku poprzednim).
Presja ekonomii
Mimo pozytywnych prognoz, należy zwrócić uwagę na fakt, że 18 proc. respondentów zapowiedziało zmniejszenie budżetu. Plannerzy są zgodni. Kryzys ekonomiczny jest nadal głównym czynnikiem wpływającm na poziom sprzedaży imprez incentive. Z raportu wynika też, że 21 proc. respondentów potwierdziło zmniejszenie budżetu w 2011 roku, z czego aż 91 proc. jako przyczynę uznało złą sytuacje ekonomiczną. Kryzys ekonomiczny przełożył się również na liczebność grup biorących udział w wyjazdach oraz na budżet przeznaczany na osobę. Wynosił on 3100 dolarów w 2009 r., 2617 dolarów w 2010 r., 2603 dolary w 2011 roku, stąd też specjaliści przewidują również, że w 2012 roku większym powodzeniem będą cieszyć się tańsze oferty. Mniejszy budżet na osobę wpływał głównie na decyzje o wyborze ofert imprez incentive na krótszych dystansach. 32 proc. respondentów potwierdziło też, że zdecydowało się zmniejszyć liczbę uczestników lub skrócić czas trwania imprezy. Plannerzy potwierdzają, że ten trend utrzyma się również w 2012 roku.
Wellness i grywalizacja
O ile, wydawałoby się modny trend CSR w programie incentive odnotował znaczny spadek zainteresowania w 2011 roku, o tyle wellness zaczęło cieszyć większą sympatią. 38 proc. respondentów potwierdziło wprowadzenie tego typu usług, a 21 proc. zadeklarowało ich wprowadzenie w ciągu 12–18 miesięcy.
Analizując wyniki ankiety, można też pokusić się o stwierdzenie, że 2012 rok przyniesie zmiany pod kątem budowania lojalności i zaangażowania klientów w stosunku do agencji incentive.
17 proc. respondentów zadeklarowało wprowadzenie tzw. grywalizacji, czyli wykorzystania mechaniki gier do projektów niebędących grami w celu zwiększenia przywiązania klienta do agencji. (kw)
www.theirf.org