Zleceniodawcy coraz częściej chcą, aby w realizowane przez nich eventy włączane były elementy CSR.
Podstawowym źródłem wprowadzenia elementów zrównoważonego rozwoju w przygotowywanych realizacjach eventowych pozostaje rynek, a konkretnie klienci. Coraz częściej budują oni swoją świadomość w tym zakresie i wymagają od agencji tworzenia wydarzeń uwzględniających wytyczne dotyczące ochrony środowiska czy wspierania lokalnych społeczności. Według badań serwisu www.amiando.com aż dla 68% zleceniodawców jest to istotne, przy czym aż dla 36% z nich wręcz priorytetowe. Brak zainteresowania wykazało zaledwie 11% pytanych. Opinie ekspertów co do tak dużego zaangażowania w eko-praktyki są jednak podzielone.
Trzeba się dostosować
Bez względu na ideologię i pobudki, nic nie zmieni jednak aktualnego stanu rzeczy, w którym CSR świeci triumfy. To ma swoje odbicie w zleceniach, jakie trafiają do agencji. Aż 61% światowych organizatorów eventów wyraża opinię, że działania CSR-owe oraz
z te dotyczące ochrony środowiska naturalnego stają się dla nich z roku na rok coraz ważniejsze i częściej spotykane. Przeciwnego zdania było jedynie 16% z nich. Mimo wszystko jednak, całkiem spora grupa, bo aż 34% organizatorów nie jest jeszcze zainteresowania CSR w ogóle, lub korzysta z tego typu programów niezwykle rzadko. Wśród podstawowych przyczyn takiego stanu rzeczy, znajdują się przede wszystkim brak odpowiednich środków finansowych (31%), odpowiedniej wiedzy (31%) i czasu (21%).
Wielka trójka
Wśród najczęściej stosowanych rozwiązań mających uczynić organizowany event ekologicznym, można wymienić te związane z transportem, miejscem, w którym będzie odbywać się wydarzenie oraz z jego przebiegiem. Modne staje się np. wykorzystanie transportu publicznego czy znalezienie stosunkowo bliskiej lokalizacji, co nie wymaga długich podróży. Zakwaterowanie – jedynie w obiektach konferencyjnych i hotelowych, które wprowadziły już energooszczędne i ekologiczne rozwiązania. Już w czasie samych konferencji i kongresów dużą popularnością cieszy się również oszczędność papieru, poprzez przekazywanie uczestnikom większości informacji w formie elektronicznej oraz recykling. Także część cateringowa bywa modyfikowana – chodzi o wykorzystywanie możliwie dużej ilości lokalnych i sezonowych produktów, a przede wszystkim odpowiednie ich pakowanie, bez konieczności użycia jednorazowych i ciężko utylizujących się pojemników. (mk)
www.amiando.com