Strona główna  |  Wydawnictwo  |  Wydania cyfrowe  |  Kontakt  |  Reklama
Najnowszy numer »

 
Aktualności

»

Wilno rozwija CONVENE. Relacja z targów

Większe i lepsze, ale jednocześnie kontynuujące model, który sprawdził się za pierwszym razem. Tak najkrócej można by określić drugą edycję Convene.

Na litewskich targach wystawiało się 69 firm, o 11 więcej niż przed rokiem. Były to agencje eventowe, convention bureaux, biura PCO i DMC, ale także hotele i obiekty konferencyjne. Najliczniejszą grupę stanowili, co naturalne, przedsiębiorcy z krajów bałtyckich: Litwy (34), Łotwy (11) i Estonii (7). Nie zabrakło także wystawców z Finlandii (6), Szwecji (3), Rosji (3) i Białorusi (1). Z Polski obecni byli reprezentanci Gdańsk Convention Bureau, Kraków Convention Bureau, Hali Sportowo-Widowiskowej Gdynia oraz ICE Kraków Congress Centre.

Litwa chce przyciągać MICE
W czasie dwóch dni trwania targów wystawcy odbyli ponad 3 tys. indywidualnych spotkań biznesowych ze 150 hosted buyersami (o ok. 30 więcej niż rok temu). Znaleźli się wśród nich agencyjni event managerowie, a także meeting plannerzy i osoby zlecające organizację imprez w stowarzyszeniach i korporacjach. Zaproszeni goście pochodzili głównie z krajów europejskich, przede wszystkim z Niemiec, Włoch i Francji. Pojawiło się także 7 reprezentantów Polski. – Na litewskim rynku coraz więcej osób profesjonalnie zajmuje się branżą MICE. Chcieliśmy, aby dzięki targom mogli się oni wzajemnie poznać i nawiązać ciekawe kontakty biznesowe. Convene to także okazja do zareklamowania Wilna i całej Litwy, jako atrakcyjnej destynacji dla turystów biznesowych. Przyjmując tak wielu znakomitych gości mamy szansę pokazać swoje możliwości, zarówno organizacyjne, jak i infrastrukturalne. Szczególnie, że w tym roku, wśród zaproszonych hosted buyersów znalazło się bardzo dużo osób decyzyjnych, które zajmują się bezpośrednio zlecaniem dużych eventów i konferencji – powiedziała Jolanta Beniuliene, dyrektor Vilnius Convention Bureau. Jej słowa potwierdza Miroslavas Monkevicius, sekretarz Rady w wileńskim Urzędzie Miasta. – Convene to dla nas bardzo ważne wydarzenie. Jesteśmy dumni, że taka impreza gości właśnie w Wilnie. Turystyka biznesowa to zresztą jeden z priorytetowych elementów rozwoju miasta. Liczymy na to, że z roku na rok w Wilnie będzie się odbywać coraz więcej eventów, konferencji i kongresów. Z naszych obserwacji wynika, że goście MICE-owi wydają średnio trzy razy więcej pieniędzy niż turyści indywidualni. Co więcej, bardzo często pojawiają się poza sezonem, dzięki czemu wypełniają miejsca w hotelach i pozwalają zarabiać na turystyce nie tylko w czasie wakacji – powiedział Miroslavas Monkevicius.

Niezbyt spektakularnie, ale bardzo konkretnie
Formuła Convene była identyczna, jak przed rokiem – organizatorzy przygotowali takie same stoiska dla wszystkich wystawców, każdy z nich dysponował dokładnie tą samą powierzchnią. W efekcie i wystawcy, i hosted buyersi skupili się nie na wystroju i budowie spektakularnych stoisk, ale na tym, co najważniejsze – czyli merytorycznych rozmowach biznesowych. Duży zegar wyświetlany na górującym nad całą halą telebimie określał harmonogram spotkań, odliczając czas rozmów. – Jeżeli chodzi o potencjał biznesowy targi Convene, mimo że znacznie mniejsze, są dla nas bardziej atrakcyjne niż IMEX czy EIBTM – mówi Anna Górska, prezes Gdańskiej Organizacji Turystycznej/Gdańsk Convention Bureau, Ambasador targów Convene. – Hosted buyersi, którzy przyjeżdżają do Wina są bowiem zainteresowani regionem północno-wschodniej Europy. Dzięki temu nie musimy „konkurować” z całym światem, jak ma to miejsce we Frankfurcie czy Barcelonie. Na ponad 30 spotkań, jakie odbyliśmy pierwszego dnia, tylko 2 nie były konkretne. To bardzo dobry wynik. Szczególnie ciekawe rozmowy prowadziliśmy z przedstawicielami stowarzyszeń, które chcą zorganizować swoje imprezy w Gdańsku. Poza pytaniami o ogólną ofertę konferencyjną, pojawiały się już z ich strony szczegółowe zapytania dotyczące możliwości organizacji m.in. konferencji dużego europejskiego stowarzyszenia naukowego czy kongresu medycznego. Łącznie, podczas dwóch dni targów odbyliśmy 70 spotkań, o 50% więcej niż przed rokiem. Nasze dwa kalendarze były w 100% wypełnione. Jak podkreśla Górska, tym na co zwracali uwagę meeting plannerzy chcący poznać poszczególne destynacje była przede wszystkim liczba bezpośrednich połączeń lotniczych do i z prezentującego się miasta, jego infrastruktura hotelowa i konferencyjna, współpraca miejscowych partnerów i organizatorów oraz dostępność szybkiego i darmowego wi-fi.
Z udziału w Convene zadowolone były także firmy wystawiające się tam po raz pierwszy, np. ICE Kraków Congress Centre. – Targi spełniły nasze oczekiwania – mówi Monika Nahirny, odpowiedzialna za działania sprzedażowe i marketingowe w ICE Kraków Congress Centre. – Oprócz około 60 zaplanowanych wcześniej spotkań, mieliśmy także rozmowy z ponadprogramowymi kontrahentami zainteresowanymi naszym obiektem. Jeśli chodzi o konkretność rozmów, jak zwykle bywało z tym różnie, proporcje rozkładały się mniej więcej po połowie. Część meeting plannerów zdecydowanie badała rynek, pozyskiwała informacje o kraju czy mieście. Niemniej jednak pojawiły się także konkretne zapytania. Odbyliśmy wiele ciekawych rozmów z potencjalnymi klientami – podsumowuje.

Polska a kraje bałtyckie
Nie tylko wystawcy, ale i zwiedzający wyrażali pozytywne opinie o targach. – W mojej ocenie targi Convene wypadły bardzo dobrze, zarówno od strony biznesowej, jak i czysto organizacyjnej. Mam tutaj na myśli część roboczą, czyli harmonogram rozmów z wystawcami, jak i networkingowe, wieczorne imprezy towarzyszące. Jako hosted buyer miałam możliwość zapoznania się z ofertą miejscowych agencji i organizatorów MICE, nawiązałam kontakty, które mogą zaowocować współpracą w przyszłości. Mimo, że proponowane przez agencje programy były dość podobne, można było znaleźć kilka naprawdę ciekawych pomysłów zorganizowania czasu dla grup biznesowych. Wśród nich na przykład warsztaty z robienia perfum. To zresztą na tyle uniwersalna propozycja, że z powodzeniem można ją wykorzystać także w Polsce – mówi Natalia Zając, incentive specialist w Grupie TSO.
Mimo, że kraje basenu Morza Bałtyckiego nie są i w zasadzie nigdy nie były zbyt popularną destynacją wśród polskich turystów biznesowych, mogą stanowić ciekawą ofertę dla niektórych firm. Przede wszystkim takich, które chcą zorganizować niezbyt długi wyjazd, nie obciążając przy tym za bardzo swojego budżetu. – Jeśli chodzi o Polskę, kraje bałtyckie to na pewno bardzo dobra propozycja dla klientów nisko i średniobudżetowych, jako alternatywa dla Pragi czy Berlina. Większe grupy mogą dojechać tam nawet autokarem, co na pewno znacznie ograniczy koszty. Poza tym, bliskie położenie tych trzech krajów i ich stolic, oraz dość duża różnorodność każdego z nich pozwala na przygotowanie ciekawych programów objazdowych – ze zwiedzaniem, ale także odpoczynkiem na bałtyckich plażach. Zarówno Litwie, jak i Łotwie oraz Estonii na pewno potrzebna jest jednak dobra promocja. W Polsce, przez wielu postrzegane są w dalszym ciągu jedynie jako kraje postkomunistyczne, przez co nie stały się jeszcze zbyt popularnymi destynacjami – ocenia Iga Charlińska, współwłaścicielka Biura Podrózy Travel Concierge.

Dlaczego nie u nas?
Sukces drugiej edycji Convene po raz kolejny nasuwa pytanie, dlaczego tak duża i udana impreza branżowa nie odbywa się w Polsce. Zwłaszcza, że nasz rodzimy przemysł spotkań jest przecież dobrze rozwinięty i na pewno większy, niż na Litwie. Jak niewiadomo o co chodzi, to chodzi oczywiście o pieniądze... Sukces Convene tkwi w stworzeniu rozbudowanego programu hosted buyers, co z kolei generuje niemałe koszty, niemożliwie do udźwignięcia przez jedną firmę czy instytucję. W Wilnie udało się stworzyć bardzo dobre partnerstwo publiczno-prywatne, które podołało temu wyzwaniu. Rzecz, jak do tej pory niemożliwa nad Wisłą. Zainwestowały władze lokalne i państwowe, ale także branża – hotelarze gościli za darmo około 400 zagranicznych gości, miejscowe venue udostępniły swoje powierzchnie pod eventy i imprezy towarzyszące. Wszystko dlatego, że Convene, jak każda impreza tego typu, bardzo efektywnie wzmacnia pozycję miejsca, w którym się odbywa. – Aby być konkurencyjną i popularną destynacją zarówno Wilno, jak i cała Litwa muszą cały czas ulepszać swoją ofertę. Bardzo ważne są wysiłki promocyjne prowadzone przez Convention Bureau, budowa dużego centrum konferencyjnego czy rozwijanie siatki bezpośrednich połączeń lotniczych. Najważniejsze jednak, że tutejsze władze rozumieją jak ważna i dochodowa jest branża MICE i chcą w nią inwestować. Targi Convene mają im pomóc – w wypromowaniu Wilna, ale także całego regionu krajów bałtyckich i północno-wschodniej Europy. W czasie dwóch dni trwania imprezy spotyka się tu wielu meeting plannerów z całej Europy, wielu z nich jest w Wilnie po raz pierwszy. Zleceniodawcy cały czas poszukują przecież nowych, ciekawych destynacji. To duża szansa dla Wilna i krajów bałtyckich, atrakcyjnych zarówno turystycznie, jak i cenowo – mówi Paul Kennedy, dyrektor Kennedy Consulting, współorganizator targów Convene, Conventa i Meetings Show UK.
Targi Convene, organizowane przez Vilnius Convention Bureau oraz Strategic Business Advisor Kenendy Integrated Solutions, odbywały się w dniach 12-13 lutego w Wilnie. Stoisko wystawiennicze na targach kosztowało 1,8 tys. Euro. Przyszłoroczną edycję imprezy zaplanowano na 11-12 lutego. Michał Kalarus

\"\"

Convene Baltic Sea Region Exhibition for Meetings, Events and Incentives, 12–13 lutego 2014 r., Wilno, Litwa
www.convene.lt

Więcej zdjęć: http://www.micepoland.com.pl/index.php?action=galeria&start=galeria&m=0,155&ID=60

CONVENTA
W dniach 22-23 stycznia, w słoweńskiej Lublanie odbyła się również szósta edycja targów Conventa, które są siostrzaną imprezą litewskiego Convene i służą promocji oferty MICE-owej państw południowo-wschodniej Europy, przede wszystkim krajów bałkańskich. Tym razem wzięło w nich udział ponad 200 hosted buyersów, co stanowi najlepszy wynik w historii Conventy. Odbyli oni w sumie ponad 3 tys. spotkań z wystawcami, wśród których znaleźli się reprezentanci regionów, miast, a także agencji, biur DMC i PCO oraz hoteli i obiektów konferencyjnych m.in. z Albanii, Bośni i Hercegowiny, Bułgarii, Chorwacji, Czarnogóry, Macedonii, Rumunii, Serbii, Słowenii i Turcji. Jak co roku, także i tym razem nie zabrakło networkingowych wydarzeń towarzyszących imprezie oraz wycieczek post-tourowych. (mk)
www.conventa.si

2014-02-20 09:35:00

powrót

Dołącz do dyskusji na stronie

»

Komentarz:
Text:
Podpis:
Nazwa:
WWW:

Wysłanie komentarza oznacza ze zgadzam się na regulamin.
Dołącz do dyskusji na FB

»

 
.

»

Ludzie branży

»

Personalnie... 
Iwona Głuchowska 

Dyrektor Sprzedaży i Marketingu, Cluster Warsaw w Radisson Hotel Group.

 

O sobie: 

Od maja 2022 r. jest Dyrektorem Sprzedaży i Marketingu, Cluster Warsaw w Radisson Hotel Group  Wcześniej pracowała jako Director of Cluster Sales Leisure and MICE – Holiday Inn Gdańsk, Holiday Inn Warsaw, Intercontinental Warsaw, Holiday Inn Champion; Director of Sales – Holiday Inn Warsaw City. Kierowała też sprzedażą w Airport Hotel Okęcie****, Scandic AG**** – Warsaw i w Orbis SA w Warszawie. Ukończyła Wyższą Szkołę Ekonomiczną w Warszawie. Przykłada dużą wagę do zachowania równowagi między pracą a życiem prywatnym. Jej hobby to aranżacja zieleni w ogrodzie, przede wszystkim kwiaty. Książka, to najchętniej fantasy, ale największą sympatią darzy swojego psa i dwa koty.

.

»

Newsletter

»

Zamów newsletter